Überschrift
Vernissage: 22.01.2023
Artworks Roland Fürstenhöfer
Artworks Isabell Heusinger
Artist Profile
Roland Fürstenhöfer
• Born 1949 in Fürth/Bavaria
• 1968 – 1972 studied at the Academy of Fine Arts
Nuremberg
• 1976 study visit to Toulouse
• 1979 art promotion prize of the City of Fürth
• Since 1988 participation in many "Miniature Art" exhibitions,
Graphics awards in the US and Australia, book illustrations.
Numerous exhibitions at home and abroad. travel in Europe,
Asia, Arabia, North Africa and North America.
Lives in Pöttmes/Swabia
Artist Profile
Isabel Heusinger
• Born 1982 in Coburg/Bavaria
• 2001 high school diploma
• 2002 – 2008 studies at the Academy of Fine Arts
Arts Nuremberg (Prof. Fleck)
• since 2008 visual artist in the field of painting
• 2016 – 2017 eleven-month trip around the world, First Artist in Residence
in Alappuzha (India)
• since 2018 2nd board member of the Kunstkreis Jura Neumarkt e.V.
• 2022 Kammerstein Art Prize (public prize)
• Member of the Kunstkreis Jura and the BBK Nürnberg Mittelfranken
• Works in public ownership: Deutsche Bank Nuremberg
Fürther Nachrichten, 26.01.2023, CLAUDIA SCHULLER
Alles Düne oder was?
REISELUST Hammond zeigt Werke von Isabell Heusinger und Roland Fürstenhöfer.
FÜRTH - Grauester Winter in Franken. Wer jedoch ins Stadttheater geht, kann dort einen Kurzurlaub in entfernte Länder antreten. "Reiselust" ist der Titel der Ausstellung von Roland Fürstenhöfer und Isabell Heusinger, mit der John Hammonds Art-Agency ins neue Jahr startet.
Roland Fürstenhöfer hat die Motive für seine kolorierten Farbradierungen in China, Dubai, Italien, Türkei, Ägpten, Marokko und auf Madeira gefunden. Da prangen Palmen, Farben und Formen aus dem Morgenland, manches erinnert auch an die Kultur der Indigenen Nordamerikas. Frische Blau, warmes Orange und bräunliche Lehmtöne mischen sich mit saftigem Grün.
Die Werke haben etwas sehnsüchtiges, als wollten sie in eine Märchenwelt einladen. Denn natürlich ist die Realität nicht so idyllisch wie bei Fürstenhöfer. Ihm geht es jedoch nicht um eine Reportage, sondern um den Zauber. Viele Bilder enthalten zahlreiche Details, man kann endlos Mini-Motive entdecken, fast wie in den Geschichten von Rafik Schami, wo eine Erzählung immer noch eine gebiert. Doch es gibt auch Radierungen, die großflächiger angelegt sind, etwa die "Paysage Marocain" mit ihren sanften Dünen in der Wüste.
Ausgesägte Metallplatte
Einerseits arbeitet Fürstenhöfer mit geometrisch-architektonischen Facetten, die Lichtbrechung und Hitze veranschaulichen, wobei sie an Buchillustrationen erinnern. Andererseits bringt er auch gerne Bewegung mit hinein. Seine grafische Technick: nach einer Vorzeichnung wird eine Metallplatte ausgesägt und aufwendig bearbeitet. Dann koloriert Fürstenhöfer die Blätter von Hand. Das Ergebnis überzeugt.
Isabell Heusinger malt in Öl auf Leinwand. Eine indische Haustür, ein indonesisches Reisfeld, ein kambodschanisches Stelzenhaus, Traumstrände im Sonnenuntergang, Echsen - alles, wovon Weltreisende schwärmen, ist dabei. Kein Wunder, denn sie hat sich selbst auf so eine große Fahrt begeben, viel fotografiert und dann danach gemalt. Leuchtend bunt, kontrastreich kräftig und höchst naturgetreu erzählt sie dem Betrachter davon. Dieser Hyperrealismus geht weit über die Möglichkeiten der Fotografie hinaus er interpretiert auch.
Zudem nutzt sie Pigmente, um eine Stofflichkeit zu erzeugen, Firnis lässt das Wasser glitzern, pastose Strukturen heben Dinge hervor und scheinen zum Greifen nahe. Die einzelnen Dinge, die Komposition, die Assoziationen machen es aus. Sie erwecken starkes Fernweh, aber auch Interesse. Ist es dort wirklich so paradiesisch? Ob es auch Umweltverschmutzung und Müll gibt? Heusinger deutet es zumindest an. Das alles erhebt ihre Werke weit über Tourismus-Prospekte. Und doch erinnert sie daran, wie viel Glück man hat, wenn man reisen kann.
Press Archive
Fürther News, 26 January 2023, CLAUDIA SCHULLER
Everywhere dunes or what?
WANDERLUST Hammond shows works by Isabell Heusinger and Roland Fürstenhöfer.
FUERTH - Grayest winter in Franconia. However, if you go to the Stadttheater, you can take a short vacation to distant countries. "Wanderlust" is the title of the exhibition by Roland Fürstenhöfer and Isabell Heusinger, with which John Hammond's art agency is starting the new year.
Roland Fürstenhöfer found the motifs for his colored etchings in China, Dubai, Italy, Turkey, Egypt, Morocco and Madeira. Palm trees, colors and shapes from the Orient are resplendent, and some things are reminiscent of the culture of the indigenous people of North America. Fresh blue, warm orange and brownish clay tones mix with lush green.
The works have something yearning about them, as if they wanted to invite you into a fairytale world. Because of course the reality is not as idyllic as with Fürstenhöfer. However, he is not concerned with reporting, but with the magic. Many images contain numerous details, one can discover endless mini motifs, almost like in the stories of Rafik Schami, where a story still gives birth to another. But there are also etchings that are more extensive, such as the "Paysage Marocain" with its gentle dunes in the desert.
Sawn out metal plate
On the one hand, Fürstenhöfer works with geometric-architectural facets that illustrate light refraction and heat, reminiscent of book illustrations. On the other hand, he also likes to bring movement into it. His graphic technique: after a preliminary drawing, a metal plate is sawn out and elaborately processed. Then Fürstenhöfer colored the sheets by hand. The result is convincing.
Isabell Heusinger paints in oil on canvas. An Indian front door, an Indonesian paddy field, a Cambodian house on stilts, dream beaches in the sunset, lizards - everything world travelers rave about is there. No wonder, because she went on such a long journey herself, photographed a lot and then painted afterwards. Luminously colourful, rich in contrast and extremely lifelike, she tells the viewer about it. This hyperrealism goes far beyond the possibilities of photography, it also interprets.
In addition, she uses pigments to create a materiality, varnish makes the water glitter, impasto structures emphasize things and seem close enough to touch. The individual things, the composition, the associations make it all. They arouse strong wanderlust, but also interest. Is it really that paradise there? Whether there is also pollution and garbage? Heusinger at least hints at it. All this elevates her works far above tourism brochures. And yet it is a reminder of how lucky you are who you can travel with.
Invitation Archive